دبیرستان جهاد مشهد کاوه

مطالب تربیتی و آموزشی

دبیرستان جهاد مشهد کاوه

مطالب تربیتی و آموزشی

دبیرستان جهاد مشهد کاوه

فعالیتهای پرورشی در طول سال تحصیلی

بایگانی
نویسندگان
دوشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰ ب.ظ

محتوای روز نهج البلاغه پایه نهم

باسمه تعالی

با نهج البلاغه، بیشتر آشنا شویم                                  (پایه نهم)

سلام

آنچه که اکنون در دست دارید، بخشى مختصراز کلمات و جملات کتاب ارجمند«نهج البلاغه»است، که براى شما دانش آموزان عزیز نوجوان انتخاب شده و همچون دانه‏هاى مروارید درخشان، که از اعماق دریایى سرشار از مرواریدهاى ناب، به دست آمده، وبا بیانى ساده عرضه شده تا براى شما به آسانى قابل درک و آموختن باشد. و از این راه، شما عزیزان را، باکتابى که پس از قرآن، عالیترین و گرانقدرترین کتاب انسان سازى است، آشنا سازد.  

آشنایی با نهجالبلاغه

نهجالبلاغه، کتاب ارزشمند و بیهمتایی است که دربردارنده برخی از سخنان و کلمات گهربار امام علی بنابیطالب علیهالسلام میباشد.

کتاب نهجالبلاغه در سه فصل جداگانه به ابتکار و ذوق علامه سید رضی (ره) تنظیم گردیده است.

فصل اول:

خطبهها، مجموعه سخنرانهای دلنشین و شورانگیز امام علیهالسلام که شامل 241 خطبه است.

فصل دوم:

نامهها،مجموعه نامههای امام) به دوستان، دشمنان، استانداران، فرمانداران نظامی ودیگر مسئولان کشوری و...  که شامل 79 نامه میباشد.

فصل سوم:

کلمات کوتاه و جملات زیبای حکمتآمیز، که مجموعاً 480 کلمه میباشد.

نهجالبلاغه یعنی راه و روش شیوایی گفتار و رسایی کلامکه بعد از قرآن دومین کتاب شیعیان میباشد.

 

شناسنامه نهجالبلاغه

نام: نهجالبلاغه

تاریخ تولد: سال 400 - ه. ق

محل تولد: محله کرخ در بغداد

صاحب کتاب : حضرت علی) امام اول مسلمین

گردآورنده : سید رضی(ره) از علمای قرن چهارم

مدت جمعآوری: 20 سال

مدت عمر: بیش از 1000 سال

تعداد خطبهها: 241 خطبه

تعداد نامهها: 79 نامه

تعداد کلمات کوتاه: 480 کلام

 

 

 

 

 

 

گوهرهای ناب

تعدادى از جملات زیبا ، آسان و دلپذیر از قسمت حکمت ها و سخنان کوتاه نهج البلاغه آماده شده است که ما با به خاطر سپاری و عمل به آنها می توانیم شیوه‏هاى زندگى فردى و اجتماعى خود را بیاموزیم و اصلاح کنیم.

«وأَقَامَ مِنْ شَوَاهِدِ الْبَیِّنَاتِ عَلَی لَطِیفِ صَنْعَتِهِ وَعَظِیمِ قُدْرَتِه» (خطبه/164)

وخداوند بزرگ نشانه‏های گویائی برظرافت صنعت، وبزرگی قدرت خودآفرید، تا اورابشناسند.

شرح: خداوندبزرگ نشانه‏های گویائی برخلقت وبزرگی قدرت خود آفرید تا انسان بامشاهده آثارخداوند وزیبایی های طبیعت به فکرفرو روند، وسرانجام دست زیبای خدا را به خوبی بنگرند، واعتراف کنندکه هرساخته شده‏ای سازنده‏ای دارد.

 

«إِلَی أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداًرَسُولَ اللَّهِ  صلى‏الله‏علیه‏وآله   لِإِنْجَازِعِدَتِهِ واِتمَام ِنُبُوَّته »(خطبه/1)َُُِِ                                               

تاآن که خداوند سبحان محمدصلی الله علیه واله وسلم «که درودخدابراو وخاندانش باد» رافرستاد تاوعده ‏های اوتحقق پذیرد، وراه پیامبران آسمانی تکامل یابد.

شرح: امام علی علیه‏السلام درجاهای مختلف اشاره به اصل هدایت عمومی می‌نماید، وتازندگی انسانها تداوم دارد، اعزام پیامبران نیزدوام خواهدداشت تا آنجاکه طرح هدایت به کمال رسد وآخرین پیامبرخاتم اعزام گرددکه فرمود:پس اعزام پیامبران آسمانی براساس اصل «هدایت»سامان یافته است که پس ازآفرینش انسانها،یک ضرورت غیرقابل انکاراست.

«الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَحُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ أَوْسَعُ شَیْ‏ءصَدرًا »(حکمت/325)

 (شادی مومن در چهره ی او واندوه وی در دلش پنهان است وسینه اش از هرچیزی فراختر است.)

شرح : درست است که حالات زندگی انسان یکنواخت نیست و گاهی ممکن است غمها ومصیبت‏ها ومشکلاتی دامن گیرانسان گردد، امادرروابط دوستانه وبرخورد بامردم نباید تلخی غمها ومشکلات رابکام دیگران فروریخت

« وَاسْتَشْعِرُوا الصَّبْرَفَإِنَّهُ أَدْعَی إِلَی النَّصْرِ » : صبروبردباری را شعارخودقراردهیدکه شمارابه پیروزی می‏رساند. (خطبه/26)

    شرح : مشکلات می‏آیند ومی‏گذرند. غمها ودرد ها همواره برسر راه ماسبزمی‏شوند. اگر راه مقابله بامشکلات رابدانیم مانیز به سلامت ازکنار انواع مشکلات خواهیم گذشت وآسیبی به مانخواهد رسید که باصبر وبردباری می‏توان برمشکلات پیروزشد. در آثار به جای مانده از بزرگان ادب صبر، تلخ و ناگوار اما نتیجه و حاصل آن شیرین معرفی شده است. مولانا می‌فرماید: 

صبر تلخ آمد ولیکن عاقبت                    میوه شیرین دهد پرمنفعت

حافظ همین قرابت صبر و کامروایی را اینگونه توصیف می‌کند:

صبرو ظفرهردو دوستان قدیمند    ***     براثرصبر ، نوبت ظفرآید

« وَإِذَا قَوِیتَ فَاقْوَ عَلَی طَاعَةًاللَّهِ» : هرگاه نیرومند شدی ، توانت را درطاعت پروردگار به کار گیر (حکمت/375)

شرح : یعنی ورزش ونیرومندی،وبدست آوردن قدرت وتوانمندی،دراسلام هدف داراست. باید قدرت بدست آورد تادرراه خدا آنرابکار گرفت و ازمستضعفان حمایت کرد تابتوان ریشه‏های مفاسد اجتماعی راخشکاند و انواع تهاجمات را پاسخ داد.

« َمَن تَفَکَّرَأَبْصَر » : هرکس که زیاد فکرکندآگاه می‏شود  (نامه /31)

شرح : راه صحیح اختراع وسازندگی، فکر واندیشه است، زیادفکرکردن وزیاد مطالعه داشتن است ونوجوانان بایددراین دوران حساس وزیبای عمر فراوان مطالعه کنند وبسیار بیاندیشند تادر سازندگی کشورخود موفق باشند .

ازدیدگاه امام علی علیه‏السلام نوجوان باید زیاد فکرکند،تلاش کند، به سازندگی وبازسازی بیاندیشد وامید وار باشدکه می‏تواند مشکلات را ازسرراه بردارد،معماهای علمی راحل کند وجامعه‏ی خود رابه کمال برساند.

«إِیَّاکَ وَمُصَادَقَةَالْأَحْمَقِ فَإِنَّهُ یُرِیدُأَنْ یَنْفَعَکَ فَیَضُرُّکَ‏ ، وإِیَّاکَ وَمُصَادَقَةَالْبَخِیلِ فَإِنَّهُ یَقْعُدُعَنْک َأَحْوَجَ مَاتَکُونُ إِلَیْهِ ، وَإِیَّاکَ وَمُصَادَقَةَالْفَاجِرِفَإِنَّهُ یَبِیعُکَ بِالتَّافِه، وَإِیَّاکَ وَمُصَادَقَةَالْکَذَّابِ فَإِنَّهُ کَالسَّرَابِ یُقَرِّبُ عَلَیْکَ الْبَعِیدَ وَیُبَعِّد ُعَلَیْکَ اَلقَریبَ» (حکمت 37)

از دوستى با نادان بپرهیز، چون او می‌خواهد به تو سود برساند، ولى از روى نادانى زیان می‌رساند، از دوستى با شخص تنگ نظر بپرهیز، چون او تو را، هنگامى که به شدت نیازمند او باشى رها می‌کند، از دوستى با شخص بدکاره بپرهیز، چون او به ناچیز ترین قیمتها تو را مى‏فروشد، و از دوستى با دروغگو بپرهیز، چون او، مانند سراب، فریبت می‌دهد. دور را در نظرت نزدیک نشان می‌دهد، ونزدیک را دور جلوه‏گر می‌سازد.

شرح : در انتخاب دوست، باید کمال مراقبت را به عمل آوریم و دست‏کم، کسانى را که داراى چهار خصوصیت زشت نادانى، بخل، بدکارى و دروغگویى هستند، به عنوان دوست انتخاب نکنیم.

شخص نادان، هر چند هم که مهربان و صمیمی باشد، از آنجا که عقل کافى ندارد، موارد سود و زیان را نیز تشخیص نمی دهد. به همین جهت، حتى وقتى می خواهد به دوست خود، سودى برساند، از روى نادانى، کارى می کند که به زیان دوستش تمام شود.

شخص بخیل، یا تنگ نظر، نیز چون به مال دنیا بیش از هر چیزدیگرى دلبستگى دارد، و حاضر نیست ذره‏اى از مال خود را از دست بدهد، تا زمانى به دوستى خود با دیگران ادامه می دهد، که به او نیازمند نباشد. اما همین که یکى ازدوستانش به او نیازمند شود، حتى اگر در اوج نیازمندى باشد و تمام زندگى‏اش به اندکی گذشت و بخشش از سوى او بستگى پیدا کند، باز حاضر به گذشت و چشم پوشى از مال دنیانمى‏شود، و دوست خود را، در آن اوج احتیاج، رها می کند و به حال خود مى‏گذرد.

بدکاره، یا کسى که در روى زمین به فسق و فجور و فساد دست میزند، نیز از کسانى است که باید از دوستى با او پرهیز کرد. شخص بد کاره، عزت و شرافت انسانى خود، و سعادت ورستگارى آخرت خود را، در برابر کم ارزش‏ترین چیزها از دست مى‏دهد. بنابراین، مسلم است که چنین کسى، براى دوستان نیز، ارزشى قائل نخواهد شد، و آنها را در برابر اندک چیزى خواهد فروخت.

دروغگو نیز، شایسته دوستى نیست. چون او نیز، مانند سراب که از دور به شکل آب دیده می‌شود و از نزدیک چیزى جز خاک و ریگ بیابان نیست، همیشه به فکر فریب دادن است. شخص دروغگو، همیشه با دروغهاى خود، کارهاى خوب را به صورت کارهاى(بد)وانمود می‌کند. و کارهاى بد را به صورت(خوب) نشان میدهد. در نتیجه، کسیکه با شخص دروغگو دوستى کند، فریب حرفهاى او را می‌خورد، و دوعیب بزرگ در زندگى پیدا می‌کند: نخست آن که از کارهاى خوب رویگردان می‌شود، چون خیال می‌کند که آن کارها(بد) است. و دیگر آنکه به انجام کارهاى بد مى‏پردازد، چون بخاطر حرفهاى دوست دروغگوى خود، گمان میکند که آن کارهاخوب است.

«اَلتََّوَدَّدُ نِصفُ العَقلِ » : دوستی وهمکاری بادیگران، نیمی ازعقل است .

شرح: یعنی انسان عاقل ازفکرواندیشه وعلم وهنردیگران درسایه‏ی وحدت، استفاده می‏کندوازخودمحوری وغرورزدگی فاصله می‏گیرد

«وَرَضِىَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ» : آن که جان را با طمع ورزی بپوشاند ، خودراپست کرده است. (حکمت/5)

الف: حتى در موفقیت‏ها و کسب امتیازها نیز نباید براى بعضى افراد، موفقیت خود را گفت؛ زیرا گاه زمینه حسادت در آنها ایجاد مى‏شود؛ بنابراین، نباید رازهاى خود را براى دیگران بازگویید خصوصاً امروزه که مراکز مشاوره حضورى، تلفنى، مکاتبه‏اى وجود دارد و مى‏توانید با آنها تماس حاصل کنید.

ب: در موارد خاصى که مى‏خواهید رازى را بگویید، همرازى انتخاب کنید که رازدار و امین و از همه مهمتر راه‏گشا و سازنده باشد. صرف شنیدن درد، مشکلى را حل نمى‏کند. مهم رفع مشکل است که افراد با تجربه و کاردان‏مى‏توانند راه مناسبى را در برابر مشکلات به انسان نشان دهند.

.

 

 پ

  • مجید کرامتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی